Hilversum,
22
maart
2024
|
10:41
Europe/Amsterdam

De Amandelbloesem in nieuw seizoen Het geheim van de meester

Team Het geheim van de meester: "Niet alleen het hoe, maar ook het waaróm achter de werken maken de uitdagingen zo mooi en bijzonder." 

De uitdagingen liegen er niet om in het nieuwe seizoen van Het geheim van de meester. De lucht in de Amandelbloesem van Vincent van Gogh bestaat uit ontelbaar veel verschillende tinten blauw. Hoe kreeg het enige overgebleven werk van vrijdenker Johannes Torrentius zo'n streeploos uiterlijk? Wat is het geheim achter de levendige en krachtige donkere huidskleur in het familieportret van Armand Baag? En krijgt schilder en onderzoeker Lisa Wiersma het voor elkaar om een portret van een jonge Wilhelmina als prinses met pastelkrijt te reconstrueren, iets waar ze vrijwel geen ervaring mee heeft? Het team van Het geheim van de meester bestaat naast Lisa ook dit seizoen uit materiaaldeskundige Joris Dik, restaurator Michel van de Laar en materiaaldeskundige Thijs Hagendijk.

De kunstenaars van de meesterwerken uit dit seizoen hielden er allemaal een niet-alledaagse blik op na en dat biedt niet alleen de kijkers, maar ook het team van experts een verrassende kijk op de kunst en haar makers. Teamlid Lisa Wiersma: "Het zijn stuk voor stuk meesterwerken die ongewoon zijn. De technieken waren of compleet nieuw voor mij of het gebruik van materialen en penseel was eigenzinnig. De nieuwe reeks vergde experiment en onderzoek voor de werkwijze voor ons hele team. Het was razend interessant en bijzonder." 

Aflevering 1 | Amandelbloesem van Vincent van Gogh
Woensdag 15 mei, 20.30 uur op NPO 2

Amandelbloesem is een aankondiging van de naderende lente, een symbool van hoop en liefde. Nu de zon zich ook hier weer wat vaker laat zien, is dit het ultieme werk om dit nieuwe seizoen van Het geheim van de Meester mee af te trappen. Vincent van Gogh schilderde het als kraamcadeau voor zijn neefje, slechts enkele maanden voor zijn dood. Het kraamcadeau werd een wereldwijde publieksfavoriet. Kunstschilder Lisa Wiersma worstelt met de dik aangebrachte verf in 50 tinten blauw, dat om al die knoestige takken heen is aangebracht. Ze mengt eindeloos met de pigmenten die door materiaaldeskundigen Joris Dik en Thijs Hagendijk bij elkaar zijn gezocht. Het werk heeft Japanse invloeden. Restaurator Michel van de Laar ontdekt hoe armoede ten grondslag lag aan de invloed van Japanse prentkunst op onder andere dit werk van Van Gogh.

Aflevering 2 | Stilleven met kan, glas, kruik en breidel van Johannes Torrentius
Woendag 22 mei, 20.30 uur op NPO 2

Stilleven met kan, glas, kruik en breidel van de 16e eeuwse kunstenaar Johannes Torrentius is omgeven door mysterie. Al veel wetenschappers hebben geprobeerd het stilleven van Torrentius te doorgronden. Hoe is het gemaakt, met wat voor een verf, hoe kan het dat er geen kwaststrepen zichtbaar zijn? Lisa Wiersma moet uitvinden hoe zij een streeploos effect krijgt met watergedragen verf en krijgt daarbij steun van Thijs Hagendijk. Hij gaat met kweeperengelei aan de slag in de hoop de samenstelling van Torrentius' mysterieuze verf te achterhalen. Het wordt één groot experiment. Ondertussen duikt Michel in de goddeloze levenswandel van vrijdenker Torrentius. Het kostte hem zijn leven en al zijn werken, op deze na.

Aflevering 3 | Familieportret Baag van Armand Baag
Woensdag 29 mei, 20.25 uur uur op NPO 2

Frank Zichem, kunstenaarsvriend van Armand Baag, vertelt aan Joris Dik hoe moeilijk het was om in de jaren ‘70 in Amsterdam als Surinaamse kunstenaar een plek te krijgen binnen de kunstscene. Michel van de Laar krijgt de unieke mogelijkheid om de dochter van Baag en Baag's afgebeelde halfzus Joyce te ontmoeten. Thijs Hagendijk verdiept zich in de symboliek en ontdekt dat het familieportret waarop Baag en zijn gezin afgebeeld staan eigenlijk ook een portret van Suriname is. Joris Dik doet het eerste technische onderzoek naar dit moderne schilderij. Onder het familieportret blijkt een wirwar van ondertekeningen te zitten. Lisa probeert dit fundament van het kunstwerk vast te leggen, om het vervolgens weer met een laag verf te bedekken. Ook bij dit werk vormt het weergeven van de juiste kleur weer een grote uitdaging voor Lisa. Baag blinkt uit met zijn geheel eigen techniek voor het weergeven van bruine huid met meerdere lagen en opmerkelijke kleuren. Hij overtreft hierin zelfs Rembrandt.

Aflevering 4 | Portret van Prinses Wilhelmina van Thérèse Schwartze
Woensdag 5 juni, 20.30 uur op NPO 2

Het portret van de destijds 7-jarige Wilhelmina is door powervrouw Thérèse Schwartze gemaakt met pastelkrijt op een extreem ruw stuk papier. Papierrestaurator Nico Lingbeek laat Michel zien hoe je dit maakt met behulp van… vulkanisch gesteente. Als het papier gereed is, kan Lisa beginnen. Zij vreest het werken met pastel, omdat ze dit vrijwel nooit eerder deed. Voor de zekerheid maakt ze eerst een testportret met een zeer bewegelijk 7-jarig model. Het werken met pastel heeft Thérèse Schwartze geen windeieren gelegd, zo blijkt uit haar kasboek. Het bracht haar faam en fortuin. Vooral de high-society is gecharmeerd van de flatterende techniek. Lukt het Lisa ook om deze onder de knie te krijgen?

Kunstwedstrijd en tentoonstelling
De reis door het leven en het werk van de meesters van weleer inspireren niet alleen de experts van het programma, maar juist ook de kijkers. Ook dit seizoen organiseert AVROTROS weer een kunstwedstrijd. Van gedichten tot schilderijen van beelden tot liedjes; alle creatieve uitingen geïnspireerd op de werken van dit seizoen zijn van harte welkom. Inzenden kan vanaf 6 mei via avrotros.nl/kunstwedstrijd. Een driekoppige jury zal zich over de werken buigen.

Vanaf 9 mei zijn de reconstructies van dit seizoen in het Van Goghhuis in Zundert te zien. De top 10 van deze kunstwedstrijd komt daar na afloop van de reeks en de wedstrijd bij te hangen.
 

Het geheim van de meester wordt in opdracht van AVROTROS door IDTV geproduceerd.