Anniko van Santen presenteert Herinneringen voor het leven - stop dementie

Een op de vijf Nederlanders krijgt dementie, waardoor zij zichzelf en hun herinneringen kwijtraken. Anniko van Santen presenteert het jaarlijkse live-programma voor Alzheimer Nederland 'Herinneringen voor het leven - stop dementie'. Vanuit het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem vraagt de presentatrice aandacht voor de enorme impact van deze hersenziekte. Het koesteren van herinneringen staat centraal in het programma dat op 29 juni op tv te zien is.

In de uitzending zien we persoonlijke portretten met indrukwekkende verhalen van mensen die met dementie te maken hebben, zoals de 55-jarige Angelique en haar man Ron uit Maastricht. Ogenschijnlijk een gezonde en levenslustige vrouw, maar de realiteit is anders. Angelique kreeg de diagnose Alzheimer in 2019 en weet, omdat haar moeder ook Alzheimer had, wat haar te wachten staat. Ook komt het aangrijpende verhaal van Jan (64) in beeld, een zelfstandig ondernemer in de bouw. Jan kreeg nog maar dertien maanden geleden de diagnose Alzheimer en is binnen een korte periode al hard achteruit gegaan. In de uitzending spreekt Anniko met mensen met dementie en hun familieleden. Ook is er een arts aanwezig in de studio die meer vertelt over de verschillende vormen van dementie. Zij vertelt wat de signalen zijn en wanneer je je zorgen moet maken als een geliefde of familielid steeds vaker iets vergeet.

Anniko over het belang van het programma: "Bij AVROTROS hebben we een lange geschiedenis met het maken van programma's zoals Herinneringen voor het leven - stop dementie. Programma's met liefde en oog voor de patiënten en familieleden, maar ook voor medici en onderzoekers die er alles aan willen doen om bijvoorbeeld een medicijn of behandeling te ontwikkelen. Ik hoop dat we met dit programma opnieuw kunnen aansluiten bij die traditie en dat ik mee kan helpen om duidelijk te maken hoe belangrijk steun voor onderzoek is."

Actieteams in het land
Onder leiding van Soy Kroon, Eddy Zoëy en Anniko gaan drie actieteams de komende weken het land in voor Alzheimer Nederland. Op verschillende locaties gaan de teams met mensen in gesprek over de waarde van herinneringen. Wat betekenen herinneringen in ons leven? Wat als je ze kwijt zou raken? De teams zetten de dagjesmensen op de foto om mee naar huis te nemen. De foto dient als aandenken van het moment, om stil te staan bij dementie en herinneringen te koesteren.

Het cabaretduo Veldhuis en Kemper brengt speciaal voor deze uitzending het nummer ‘Als ik het niet meer weet’ ten gehore.

Samenvatting

Herinneringen voor het leven - stop dementie, 29 juni om 20.30 uur bij AVROTROS op NPO 1