Hilversum,
11
oktober
2016
|
14:34
Europe/Amsterdam

Art Rooijakkers test privacybewustzijn in Nederland

AVROTROS zendt maandag 17 oktober, op de startavond van De Privacyweken op NPO 3, De Privacytest uit. Presentator Art Rooijakkers onderzoekt in dit programma hoe privacybewust Nederland is. Zijn de deelnemers in de studio en de kijkers thuis voldoende beschermd tegen privacy-inbreuk en computercriminaliteit? Aan de hand van vier vragenrondes laat het programma zien hoe en waarom men persoonlijke gegevens het beste kan beschermen. De kijker thuis kan meespelen via een second screen. De Privacytest is op maandag 17 oktober na de eerste aflevering van Hunted om 21.30 uur te zien bij AVROTROS op NPO 3.

Is Nederland bereid om een deel van haar privacy op te geven in ruil voor onze nationale veiligheid? Of worden onze gegevens bovenal gebruikt door commerciële bedrijven? Anno 2016 staat de bescherming van onze privacy onder druk. Bedrijven als Google, Facebook en WhatsApp verkopen de gegevens van hun gebruikers voor miljoenenbedragen. Overheden krijgen steeds grotere bevoegdheden om computercommunicatie in te zien en telefoons af te tappen. Daarnaast weten hackers op steeds geraffineerdere wijze onze computers binnen te dringen.

In De Privacytest onderzoekt AVROTROS of Nederland zich wel bewust is van de vele vormen van privacy-inbreuk. De test behandelt het surfgedrag op internet, de opkomst van beveiligingscamera’s, het gebruik van social media en de meest voorkomende vormen van computercriminaliteit. Art Rooijakkers wordt in het eenmalige programma bijgestaan door de privacyjournalisten Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis. Van hen verscheen onlangs het boek: ‘Je hebt wel iets te verbergen – over het levensbelang van privacy’. Ook te gast is voormalig Playboy-model Ancilla van der Leest, die zich als lijsttrekker van de Piratenpartij bij de komende verkiezingen inzet voor meer bewustwording over digitale burgerrechten. Naar haar mening zijn bedrijven als Facebook, Twitter en Google steeds meer gaan lijken op dictaturen. Ze weten alles van je en je kunt er bijna niet meer onderuit. Daarnaast onthult Gijs Rademaker van het EenVandaag Opiniepanel de resultaten van een groot privacy-onderzoek onder jongeren, dat de Privacytest in samenwerking met het actualiteitenprogramma houdt.

Tijdens De Privacyweken van NPO 3 belicht AVROTROS met programma’s als Hunted, de Privacytest en 3Doc documentaires Addicted to my Phone en The Thread, verschillende aspecten van privacy.

Hunted: vanaf maandag 17 oktober wekelijks om 20.30 uur NPO 3
Addicted to my phone: op maandag 24 oktober om 23.05 uur NPO 3
The Thread: op dinsdag 25 oktober om 22.55 uur op NPO 3

Programmagegevens:

Televisie
De Privacytest
Maandag 17 oktober
21.30 uur - NPO 3