Hilversum,

10 jaar nieuw zorgstelsel; Antoinette Hertsenberg maakt de balans op

Tien jaar geleden werd het ziekenfonds afgeschaft. Sindsdien is iedere Nederlander verplicht verzekerd. In Radar Extra maakt presentator Antoinette Hertsenberg de balans op. Wat heeft het nieuwe zorgstelsel ons gebracht? Zijn de hoge verwachtingen van het stelsel uitgekomen? En is de zorg effectiever en kwalitatief beter geworden? Radar Extra laat opvallende bevindingen zien. Hertsenberg ging op pad en sprak onder anderen met ziekenhuisbestuurders, artsen, verzekeraars en patiënten.

Marktprikkels en het declaratiesysteem met de dvc-codes zetten artsen en ziekenhuizen aan tot onnodige onderzoeken en behandelingen. Ziekenhuizen worden in het nieuwe zorgstelsel geacht winst te maken en zijn afhankelijk van de ‘productie’ die gedraaid wordt. In de medische sector wordt wel gesproken over ‘productietenten’ als het over ziekenhuizen gaat. Een overstap naar een ander ziekenhuis betekent bijvoorbeeld vaak dat de patiënten opnieuw dezelfde onderzoeken moeten ondergaan, terwijl dit lang niet altijd nodig is.

Na de invoer van het nieuwe stelsel steeg het aantal uitgevoerde behandelingen dan ook hard. De zorgkosten in Nederland nemen jaarlijks nog steeds toe en inmiddels geven we jaarlijks bijna 100 miljard euro uit aan zorg: meer dan aan onderwijs, wetenschap, defensie, infrastructuur en veiligheid en justitie bij elkaar. Het Cultureel Planbureau voorspelde al dat in 2040 de zorguitgaven kunnen oplopen tot wel 31 procent van ons Bruto Binnenlands Product (BBP). Hoe kunnen we de zorg, ook voor toekomstige generaties, betaalbaar houden? En hoe kunnen we daarbij de zorg kwalitatief verbeteren?

Antoinette Hertsenberg spreekt onder meer met Wouter Bos (bestuurder VU Medisch Centrum), Marcel Levi (bestuurder en internist AMC), Wim van der Meeren (bestuurder CZ), Jos de Blok (Buurtzorg NL) en Evelien Tonkens (hoogleraar Burgerschap en Humanisering van de Publieke Sector). Radar Extra is een tweeluik volledig in het teken van de Nederlandse gezondheidszorg.

Programmagegevens:

Televisie